Az oktatás legfontosabb gondolata az, hogy nincs is olyan, hogy oktatás. Csak tanulás van. Akarata ellenére senkit nem lehet megtanítani semmire, nincs olyan, hogy “tudásbetöltés a fejekbe”. Ha ebből indulunk ki, hamarosan rájövünk, a hagyományos oktatási módszertanok miért nem érik el a kitűzött céljaikat. Azért, mert tanítani akarnak. De ugye azt nem lehet. Csak a tanulás megkönnyítése, motiválása lehet egy tanár, és egy oktatócég kitűzött feladata.
A szakértő tévedése
Lássuk a fentiek bizonyítását egy egyszerű gondolatkísérlettel. Mondjuk, hogy nagy tudásra tettünk szert valamilyen területen, és azt meg szeretnénk tanítani másoknak. A mindenki által követett, “kézenfekvő” módszer az, hogy felkészülünk az anyagból, készítünk egy 100 diás prezentációt, és elmondjuk a hallgatóságnak azt, amit mi tudunk a témáról.
Biztos bukás.
Miért? Mert egy ilyen előadásból a hallgatóság a hangulaton kívül nem jegyez meg szinte semmit. Avagy mire emlékszel a legutóbbi konferenciarészvételedből? Melyik szuper előadásból tételesen mire? Ugye?
Ha ismét megnézhetnéd, nem lenne ilyen lesújtó az eredmény, de hát az az előadás elment, felvételt nem készített senki, ennyi volt.
Az ilyen oktató azt felejti el (és ezt nevezzük a szakértő tévedésének), hogy ő maga hogyan tett szert a tudására. És hát semmiképpen sem úgy, hogy valaki dumált neki róla órákon át. Hanem egy egészen másik módon: sok-sok órányi gyakorlati munkával, olvasással, kísérletezéssel, kutatással, hibázásokkal és a megoldás megtalálásával stb.
Az így megszerzett tudásról hősünk most már órákig tud dumálni, és teszi is, hacsak valaki le nem állítja, és el nem mondja neki a fentieket. Csak a dumálás abbahagyása után képes olyan órákat tartani, amiből mások tanulnak.
Mert mi az, ami működik?
Work Together
Minden tapasztalat azt igazolja vissza, hogy az ember egy "learning by doing" készülék, tehát akkor tanul ha nincs passzivitásra kényszerítve, ha a többi testrészét is megmozgatja a tanulási folyamat, mondjuk a kezét.
Ahogy Konfucius mondja:
“Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem."
Az oktatónak együtt kell dolgoznia a hallgatókkal egy adott probléma megoldásán, legyen az a vándormadarak útjának feltérképezése (vs. sima megmutatása), vagy a golyó energiája gödörben (unalmas fizika).
Fel kell építenie egy várat kézenfogva a hallgatósággal. Informatika esetén: telepíts Active Directoryt! Programozz webshopot! Süss kalácsot! Építsd várat! Ennyi a kétezer éves titok!
Megjegyzési számok
Az IBM, amikor még nagy volt és erős, készíttetett egy tanulmányt, amiben a különféle oktatási módszerek hatékonyságát mérték az idő elteltével. A konfuciusi hármat: 1.) nettó pofázás, 2.) pofázás+demó, 3.) learning by doing.
Három hónap elteltével a kísérleti alanyok felidézési képessége a három tanítási módszer után: 1.) 20%, 2.) 60-70%, 3.) 80-85%.
Ennyi.