Még véletlenül sem szeretném magam Elon Muskhoz hasonlítani, mert úgy viszonyulunk egymáshoz, mint bolhalábnyom az elefántfülhoz, de jó ötleteket koppintani, na azt jó ötletnek tartom. Elonnak volt egy kiváló ötlete a Tesla indításakor (is), amit most lenyúlok: írt egy blogbejegyzést Secret Tesla Motors Master Plan címmel még 2006-ban, ahol lépésről lépésre felvázolta a Tesla jövőjét, hogyan készítenek Roadstert, madj Model S-t, majd az olcsó, tömegmodellt - és végrehajtotta.
Ennyi.
"Csak" kiírta10 évre előre, hogy mit hogyan fog csinálni, és most már csak annyi a dolga, hogy visszahivatkozgat az eredeti cikkre, hogy lám, most itt tartunk, és most ez és ez fog következni.
Én a következő roadmapet fogom most kiírni ide, mert agyamra mennek a 7,5 dl-es kiszerelésű borok, no meg persze az, hogy csak 7,5 dl-es van. (Kivéve azt a háromféle Dél-Afrikai 2 dl-est, ami a Lidlben néha felbukkan, no meg a Szent István koronát, ami csak erősíti a szabályt, hogy NINCS.)
Azért megy az agyamra, mert a lakosság többsége nem alkoholista, tehát a 7,5 dl bort pont egy hétig tart meginni, de már harmadik napra megromlik, meg különben is, a fene se akar 7 teljes napon át ugyanazt inni, meg mivel én sem vagyok alkesz, néha kihagynék egy-egy napot... Na ez mind nem megy a 7,5 dl-es kiszereléssel. Pedig ketten vagyunk rá a feleségemmel, és küzdünk derekasan, de NEM MEGY. Három nap után rendszeresen kiöntjük az addigra szépen oxidálódott bort.
Tudom, vegyek nitrogénfúvattyút meg borhűtőt, meg minden, de én egy átlagfogyasztó vagyok, és bizony az én piaci igényem le van magasról ....va.
A szinglikről még nem is beszéltünk, egyedül nekiesni 7,5 dl bornak, hát az kihívás, inkább le sem veszik a polcról.
Itt van tehát egy akkora piaci rés, hogy ez már bástya! Miért nem tölti ki senki ezt az űrt? Véleményem szerint azért nem, mert "nem éri meg" kétdecis kiszereléssel bajlódni, mégpedig azért "nem éri meg", mert:
- a hazai borpiac jelenleg keresleti piac, minden elfogy, amit kitesznek. Ennek bizonyítéka a nemes, évjáratos borok szinte teljes hiánya. Mire megérne, megitták
- jelenleg egyetlen borászat sem tud 2 dl-es üvegbe palackozni, mert bár minden másodiknak van palackozó gépsora (az EU jóvoltából), azzal csak 7,5-ös üveget tud tölteni.
Ők tehát biztosan nem fogják kiszolgálni a meglévő, valós piaci igényt a kisebb, mondjuk 2 dl-es kiszerelésű borokra.
Akkor majd megteszem én. És hogy mi ebben a roadmap? Hát az, hogy ha valaki valóban kiszolgálja végre a borfogyasztók igényeit, akkor az - idővel - el fogja happolni a hazai borpiac jelentős részét. Meg fogja reformálni a hazai borfogyasztási szokásokat.
Íme a haditerv:
1. lépés: megszerezni egy kisebb fogyasztói kör szeretetét és támogatását, és belőlük egy hűséges fogyasztói kört kovácsolni. Ehhez a Borpaletta marketingnevet, Facebook-oldalt, blogot és webáruházat fogom felhasználni. Az első lépésben a saját boraimat fogom 2 dl-es kiszerelésben, közvetlenül árusítani, futárszolgálattal. Mivel én kis mennyiségekkel dolgozom, minden borom "limited edition" lesz, mégpedig autoamtikusan. Mert 1000 kisüveg az nem mennyiség.
Itt jön be a képbe, hogy a vállalkozás neve miért Borpaletta? Azért, mert a kezdeti célközönség olyanokból állna, akiket ÉRDEKEL a borok készítése, a különböző borstílusok, változatok kóstolgatása, amit szintén nem lehet megtenni 7,5 dl-es üvegekkel, mert egy sima összehasonlításhoz már 1,5 liter bort kell felbontani, hármashoz meg - atyaúristen. És ez mind megy a csapba a végén.
Ezért készítettem szürkebarátból tartályost és barrique-ot, chardonnayból dettó, bár az első évjárat tartályos egy baleset folytán elfolyt (kilyukadt a tartályom), és fogok csinálni rozét és vöröset ugyanabból a szőlőből, hogy össze lehessen hasonlítani a Cabernet Franc különböző megvalósulásait.
A borpaletta egy hatos kiszerelésű kis kosár, amiben hat, különböző bor csücsül. Söröknél találkozhatunk ilyennel.
Becslésem szerint pár ezer ember van kis hazánkban, akit ilyen szinten érdekel a borkóstolás, borfogyasztás.
2. lépés: a felépített pár ezres fogyasztói körre alapozva nagyobb borászatok megkeresése, és bevonása a kis kiszerelésű borok piacára úgy, hogy a saját boraikat ők palackozzák nekem 2 dl-esre, kerül, amibe kerül, ha drága, akkor drága, viszont ismételten "limited edition", szóval...? Ebben a lépésben még mindig közvetlen értékesítéssel dolgozom, de a borpalettákba belekerülnek külső gyártók borai is.
3. lépés: a fogyasztás felfuttatásával elérhető, hogy olyan mennyiségek fogyjanak, ami már felnyitja a nagy kereskedelmi hálózatok szemét. Indulhat a teszkós, CBA-s értékesítés.
Jó kérdés, hogy mindezt miért írom ki ide publikusan? Hát nem féltem az ötletemet? Nem fogják ellopni? Nos, az a helyzet, én lennék a legboldogabb, ha gyorsan ellopná valaki, és akár már holnaptól 2 dl-es kiszerelésben vásárolhatnám a borokat a teszkóban! Hajrá!
(Amúgy ezt a macerát, hogy egyféle szőlőből hatféle bort, ezt senki más nem fogja felvállalni, most sem csinálja senki, így az én roadmapom alapján senki nem fog tudni elindulni, mert "drága". Ezt az ötletet ebben a formában nem lehet ellopni. Más formát kell választania a kedves jelentkezőnek!)