Simon Sinek a 2010-es TED-en futott be The Golden Circle című előadásával., amelyben azt a kérdést feszegette, hogy miért megy sokkal jobban az APPLE-nek, mint bárki másnak, miért vált vezetővé Martin Luther King, és miért két bicikliszerelő találta fel az irányítható repülőgépet (Wright-fivérek), mondjuk valami tudóscsapat vagy Mágnás Miska helyett.
Ami számunkra, a vállalkozók számára a legfontosabb, az az APPLE (Melynek fénye egyébként sokat kopott mióta Steve Jobs elhunyt.) Sokan próbálták leutánozni, de semelyik számítógépgyártónak nem sikerült az, ami az Apple-nek igen: egész éjjel kígyózó sorok az Apple bemutatóterem előtt, nyitásra várva.
Sikerült viszont ugyanez a mutatvány a TESLA-nak a Model 3-mal, (400.000 darabot adtak el egy deszkamodell bemutatásával) és mondjuk az űrturista cégeknek (több ezer előjelentkező, a "jövőre" de mindig csak "jövőre" esedékes űrutazásra.)
Miért?
Hát pont ez az. A "miért". Simon Sinek szerint azért, mert ezek a cégek, nem műszaki paraméterekkel próbálják eladni a terméküket, hanem egy magasabbrendű ideológiával, ami lehet egy "Think different", de lehet akár a "Sustainable transport" is.
Röviden: az emberek nem azért vesznek ájfont, mert az x-szer y pixeles, hanem amit az jelent, képvisel. They belive what you belive. Elhiszik, hogy ők is zöldek/űrturisták lesznek, ha ezeket a termékeket vásárolják. Hát ezért.
De ez még mindig semmi, eddig is tudtuk, hogy ha el szeretnénk adni a fúrógépeinket, akkor nem a fúrógépet kell reklámozni, és nem is a lyuk élményét a falban, hanem egyenesen a képet a falon. (Jaj de kevesen adják el így!)
Hanem hogy ez a "They belive what you belive" továbbmegy, és vagy átszövi a teljes vállalatot, vagy nem. Vagy csupán azért dolgoznak az alkalmazottak, mert pénzt kapnak érte, vagy valami ezen túlmutató indok miatt.
Na és ilyen csapatot piszok nehéz összeállítani. Többször írtam, hogy a jelentős vállalatok vezetőinek nincs titka. Valóban nincs olyan titkuk amit rejtegetnének. Ugyanakkor összetartó, egyirányba nagyon húzó csapatot, nagyon tudnak alkotni és fenntartani. Ezért is érdemes hallgatni őket, és tanulni tőlük.