Van még hely az élet napos oldalán!

Van még hely az élet napos oldalán!

95 éves és ismét megváltja a világot: John Goodenough

2017. december 18. - Fóti Marcell

Vannak, akiknek elég jó az élet (Good enough, hehe, szóvicc!) John Goodenough, aki a napjaink elektromos kütyüit és elektromos járgányait meghajtó lítiumos akkumulátorok feltalálója, harminc év után, kilencvenöt évesen ismét letett valamit az asztalra. 

Egy marék homokot.

john_goodenough.jpg

De nem azért, mert szenilis ("Jaj, Jani bá', hagyja csak, majd felsöpörjük"), hanem mert az elmúlt harminc évben is az elektromos energia tárolásán dolgozott, és egy nagy húzással, megkoronázva nem is olyan vacak életét (Good Enough, hehe) feltalálta az üvegalapú, folyadékmentes akkumulátort.

Amire Mr Fisker azonnal lecsapott!

auto.jpg

De ki a bánat az a Mr Fisker? Az autóipar anti-elon-muskja. Az ember aki próbál ugyan autógyárat létrehozni, de valahogy mindig kicsúszik a keze közül a feladat. Pedig elkészített ő is egy-két csodajárgányt, szó se róla. Az ő gépe mellett olyan egy Tesla, mint a Trabant a Tesla mellett - állítja ő. De valahogy mégis mindig lehanyatlik a csillaga. Aztán újra feljön. Mint most is. 

Fisker ugyanis novemberben olyan bejelentést tett, hogy az ő következő generációs villanyautóját egy perc alatt lehet feltölteni 500 mérföldes útra. Akkor hirtelen senki nem tudta, miről hablatyol a láthatólag megrokkant szellemű alkotó, amíg valaki ki nem derítette, hogy Mr Fisker szabadalmi védelmet nyújtott be Mr Goodenough üvegakkumulátorára. 

És így már összeáll a kép. Az üvegakkumulátor éghetetlen, tetszőleges töltési ciklust kibír (nem degradálódik), háromszor akkora az energiasűrűsége, mint a LiION-nak és hidegálló, És rendkívül olcsó. 

Vegyünk be mégegy szereplőt, mint anno Al Caponét a benzinügyletbe: és ekkor Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója egy Twitter-üzenetben igazolta, hogy a találmány valós. Hogy kerül a csizma az asztalra? Hát úgy, hogy a Google autóiparicég. Nem? De!

onvezeto.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fotimarcell.blog.hu/api/trackback/id/tr4213509305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.12.19. 08:18:37

Direkt írtad el mindhárom nevet?

John Bannister Goodenough
Henrik Fisker
Eric E. Schmidt

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.12.19. 10:25:28

"De ki a bánat az a Mr Fishker?" A szerző se nagyon tudhatja :)

Kedves Mr Fótysz Márton!

Ha legközelebb cikket ír valakiről, nem árt ha olyan alapvető dolgokkal tisztában van, mint a személy alapvető adatai, ezt eleve megnehezíti, ha már a nevét sem képes legépelni. Ha rágugliznék Fótysz Mártonra, velszeg én sem leszek okosabb :). Pedig a Gugli még ki is adja Henrik Fiskert, ha Fishkerre keres.

Érdemes is lett volna guglizni, mert akkor kideríthette volna Henrik Fisker múltját. Ehhoz még a helyesen leírt nevet sem kellett volna tudni. Amúgy Henrik Fisker a BMW amerikai tervezőirodájának vezetője majd az Aston Martin főtervezője, mielőtt saját autógyárat alapított. A "Mr Fishker" megszólítás kétszeresen is vicc, mert nemcsak a nevét nem tudta, de azt sem hogy a dánoknál nem a Mr a hivatalos megszólítás, ráadásul nem igazán használják a dán megfelelőjét sem. De ha muszály, akkor Hr. Fisker.

Fóti Marcell 2017.12.19. 22:00:45

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Jézus mária, dehogy! Nagyon úgy tűnik, mintha valami hüjesirás elrontó okos felhőszolgáltatás csinálta volna. Meg tudnám mutatni az eredetit, hogy mindhárom név helyes volt. A GoodEnough-ot meg következetesen, 4 helyen is hülyeségre írta át. Fantasztikus! És köszönöm a figyelmeztetést, nem vettem észre.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.12.19. 22:02:19

@Fóti Marcell: hüjesirás elrontó okos felhőszolgáltatás

Erre egy startupot lehetne gründolni :-)

Fóti Marcell 2017.12.19. 22:04:34

@Ződ2000: A neveket, mint a másik kollégának írtam, nem én rontottam el, hanem valami felhős "okosság". Én csak nem vetem észre, hogy GoodEnough kapott egy T-t a neve végére, de legalább következetesen.

A Fishker is jó szó, nem összetévesztendő a halkereskedővel.

Amit elismerek, az az, hogy H. Fiskert tényleg csak gugliztam, mert a cikket egy másik vita inspirálta, amikor valaki arról győzködött, hogy csak a huszonévesek képesek előremutató dolgokat létrehozni. Ezért vettem elő John Goodenough-t. Fisker úr csak mellékszereplő a történetben, és tényleg nem néztem utána a múltjának, mivel nem érdekelt :)

Fóti Marcell 2017.12.19. 22:07:41

@Ződ2000: Íme a cikk eredetije a LinkedInen, ahol nincs Artificiális Intelligenciális, ezért nem is íródott át minden hülyeség minden másik hülyeségre. Onnan kopi-pasztáztam, és ez lett belőle. Legközelebb jobban odafigyelek.

https://www.linkedin.com/pulse/95-éves-és-ismét-megváltja-világot-john-goodenough-marcell-fóti/?published=t

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.12.19. 23:25:41

@Fóti Marcell: azért az eredeti cikk valszeg erőse túloz pár dologban.John Goodenough jelenleg egyetemi tanárként tölti éveit, nekem az egész sztori nem kerek.

Fisker a gyáralapítás előtt is elismert név volt az autóiparban, a gyárához pedig a nevét is adta. Elsőként hozott ki önálló villanyautómárkát, és a Karma elég impozáns autó lett. Kár volt hogy nem jött össze a projekt neki...

Fóti Marcell 2017.12.20. 07:59:02

@Ződ2000: Ha azt kérdezed, töltöttem-e vele több mint 5 percet, akkor az a válaszom, hogy nem. Sosem gondoltam volna, hogy lebukom :) Nagy tanulság ez nekem :) Viszont így legalább az is kiderült, hogy vannak a blogomnak olvasói. Erről sem voltam meggyőződve idáig. Úgyhogy ez lett eddigi életkém legtanulságosabb cikke! :)

Ami pedig Fisker úrnál hiányozhat, az a vállalkozói mindset. Ha valaki vezető tervező, akkor alkalmazott mérnök. Foggggalma sincs, hogyan kell egy vállalkozást létrehozni, üzemeltetni, finanszírozást megteremteni, alkalmazottakat kócsolni, brandet építeni stb. Elég szép eredményt ért el ezen tudás hiányában, de nincs tovább.

Fóti Marcell 2017.12.20. 08:01:31

@Ződ2000: megnéztem a statisztikát, valójában nincsenek olvasóim. Az összes többi cikkemet 1-5 olvasó látta, ezt az egyet meg 1239. Ezerkétszázharminckilenc. Nem tudom, honnan jöttetek. Az űrből?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.12.20. 10:05:02

@Fóti Marcell: az index kiemelt a címoldalon. Nézd meg a stat/hivatkozók menüben. Csodát tud tenni a nézettséggel :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.12.20. 10:15:24

@Fóti Marcell: nem tudom mennyire hiányzott Fiskerből a vállalkozói mindset, a vezető tervező nem alkalmazott mérnük, a formatervezési igazgatók már nem nagyon terveznek. A Designworks ráadásul egy önálló cég volt (bár a BMW-hez kötődött), sokféle megbízóval, ott pedig elnök/CEO volt.

Valszeg volt rálátása hogy miként működik a vállalkozás, különben nem tudott volna létrhozni egy világhírű és világszínvonaló autógyárat. Ami hiányzott az részben a szerencse (csődbe ment akku-beszállító).

A Fisker Coachbild sikeres volt, és ők fejlesztették a Model S-t is az elején (innen a per a Teslával). Innen láptek tovább a Karmával. Nem azt mondom hogy jobb volt a karma mint a Model S, vagy Fisker Muskhoz mérhető képességű vállalkozó, de a cikk sokkal több alapsságot érdemelt volna.
süti beállítások módosítása