Van még hely az élet napos oldalán!

Van még hely az élet napos oldalán!

Magyarország gazdasága összeomlik

2018. augusztus 27. - Fóti Marcell

Avagy egy nagylábujj, egy plüssmackó, egy kígyó, egy marsjáró és egy Nokia-telefon

Miközben Pártunk és Államunk óriási erőfeszítéssel sorozatban ment meg minket az újabb és újabb rémisztő ellenségektől (Rohadék IMF! Mocskos Gyurcsány! - mondjuk én itt lecsatlakoztam erről a vonalról, a többi ellenségről nem sok tudomásom van), egy apró probléma rendre a háttérbeszorul: jelenlegi gazdaságunk “világhatalmi” folyamatok következtében három éven belül fejreáll. Mondjuk a német is. Meg az amerikai.

Az okokért egy pár évet vissza kell mennünk az időben. Meg kell értenünk Peter Thiel amerikai milliárdos fura állítását, miszerint a műszaki fejlődés már jó régen megállt, sőt visszafordult. Ami teljesen érthetetlen, ha a mobiltelefonok, vagy a szórakoztatóelektronikai cikkek sorát nézzük. De nagyon is érthető, ha a szuperszonikus repülést, a víz alatti városokat, vagy akár Marty McFly légdeszkáját nézzük. Ezekből egyetlenegy valósult meg, de azt is lassan elfelejtjük. (Nem a légdeszka :) )

Azért kell megértenünk Peter kijelentését, mert az apokalipszishez jelentős köze van a műszaki fejlődés megállásának, és annak, hogy a fejlődésben megállt vállalatok mindig akkor kapnak észbe, amikor már késő. Nokia-effektusnak hívjuk az ilyet, most láttuk nemrég, tudjuk, ismerjük.

De vajon tényleg megállt a műszaki fejlődés?

A múlt évezred végén történt, amikor még rutintalan “repülős” voltam, hogy egy belföldi USA-járaton Seattle felé sikerül annyira olcsó jegyet vennem, hogy a térdemre már nem futotta a pénzből. Legroom ugye. Én nem tudom, hogy gondolta az American, hogy hová kellett volna tennem a térdkalácsomat, a poggyásztartóba nyilván nem lehetett, ígyhát panasszal éltem, hogy vagy állva utazom, vagy adnak egy tényleges ülőhelyet.

Így kerültem Bob mellé, szintén egy colos csávó, hippi type, akinek az első beszólása mindjárt megmelengette a szívemet, ugyanis azt kiáltotta, midőn a sztyuvi a lábára gurította a büfékocsit, hogy “I’ve lost my big toe!” És már meg is van az alcímben szereplő nagylábujj, már csak a plüssmackóig kell olvasni, az is mindjárt jön. De előbb a kígyó.

Szóbaelegyedtem Bobbal, ki honnan jött, én hát ugye Hungariból. Mondja, hogy ja igen, volt ő itt, annál a nagy tónál, amelyiknek ugyanaz a neve, mint a mellette álló hegynek. A hegy meg úgy néz ki, mintha a Kisherceg lenyelte volna a kígyót. Little prince swallowed a snake. Ebből a hülye is kitalálja, hogy a hegy a Badacsony, a tó pedig a Balaton. Az most mindegy, hogy a kígyó nyelte le az elefántot. Részletkérdés.

A fővárosunkban is járt, aminek "szintén ugyanaz a neve, mint a tónak".

-Budapest! - mondom én.

-You see? - mondja ő, és kacsint.

Hamar kiderült, hogy - mint manapság mindenki - Bob informatikus. Anno én is az voltam, akkor még nem vitte fel az Isten a dógomat, hogy ügyfélszolgálatos lehessek a saját cégemben. Így hát okosan meg tudtam kérdezni, mivel foglalkozik. Aszongya: Pathfinder.

Forgattam a fülemet, hogy vajon milyen szót mondott, de nem tudtam mást kiszűrni a fogai közül, mint ezt:

Bob a NASA egyik programozójának bizonyult. Na, mondom, most aztán belecsöppentem a hipermodern technológia Kába-kövébe - hogy egy durva és fájdalmas képzavarral éljek. Hát ezt ki kell használni! Beszéltetem Bobot, kiderül, hogy ő egy C-programozó, és a mittoménmelyik modulon dolgoznak a kollégáival. Most jön a CIA kémeit kenterbe verő burkolt kérdésem. Ja, nem is a CIA! A rohadék IMF!

-Osztán what kind of C kompájlert használtok, édes öcsém?

Gondoltam, majd valami ilyesmit fog mondani, hogy Borland Turbo C++, vagy Visual C++, vagy esetleg Watcom C, ezek akkoriban ultramodern cuccnak számítottak. Ehelyett Bob ajakát az alábbi szavak hagyták el kendőzetlenül:

-We use a fucking old C compiler.

Hinnye! What?

Kérdém tőle, hogy miért nem valami értelmes eszközzel dolgoznak, ha már Mars? Nincs rá fedezet? Azt mondja Bob, hogy az ő C-fordítójuk, ami már akkor is húsz éves volt, amikor mi együtt repültünk, már bizonyított. Minden hibája ismert. Talán még Dennis Ritchie vére is tapad hozzá, olyan ősi. Hiába jobb egy jobb, ha annak ismeretlen hibái vannak. Azt a NASA nem használja, és kész. Policy.

És ez a policy szépen megöl mindent. Így kerül a marsjárműbe a leggyorsabb processzor helyett egy legalább ezerszer lassabb, 20 MHz-es processzor, 128 Mb RAM-mal. Bob vért izzad, hogy bármiféle értelmes feladatot meg tudjon oldani az ő csapatának kiosztott 1 MB RAM-on belül. És így kerül bele egy csomó analóg szemét a NASA űrjárműveibe, többszörös tömeget képezve ahhoz képest, ami indokolt. Űrszemét :-)

Persze továbbra is igazat lehet adni eme szép policynek, bölcs döntés, eceterá (írd meg a kommentbe), de már nem érdemes, mert ott a példa, a SpaceX, akik analóg szemét nélkül, a legmodernebb technológiával repülnek ugyanoda, sőt messzebb.

Mint láttuk, a NASA-nál policy állította meg a műszaki fejlődést, máshol meg a fafejűség és a csőlátás állítja meg. Vagy esetleg a száz éve stabil piaci erőviszonyok. Hétköznapi szemmel mi mindaddig nem látjuk, hogy megállt a fejlődés, amíg valaki be nem mutat számunkra egy példát, hogy ide süss, na erről beszélek. Mint Steve Jobs az iPhone-nal.

Beszélhet a Peter Thiel, hülye ő, mint minden milliárdos! Nem állt meg a fejlődés, na.

Az autóipar egy másik olyan iparág, ahol megállt a műszaki fejlődés úgy 25 éve. Karosszériadesignre még mindig költenek, de arra például nem jönnek rá az Istennek se, hogy ha minden más iparág húzóereje az informatika, akkor talán náluk is az lenne. Rémületes, milyen elavult navigációs rendszereket sóznak rá ártatlan civilekre méregdrágán, pedig ez még az a része az autónak, amit a fogyasztó is lát. Te jó ég, mi lehet a motorháztető alatt!

Na igen, a motorháztető alatt gáz van. Szó szerint. Rupert Stadler, az AUDI vezérigazgatója június 18. óta dutyiban ül, mert megpróbálta eltüntetni a dízelbotrány bizonyítékait. A Volkswagen korábbi felsővezetői, Oliver Schmidt és James Liang jelenleg is amerikai börtönökben ülnek. Nem kizárt, hogy hamarosan követik őket a cimborák a Daimlertől, a BMW-től satöbbi.

Ez még nem bizonyítja, hogy a műszaki fejlődés megállt a motortérben, de azt igen, hogy az elmúlt években ezek a vezetők nem azzal foglalkoztak, amivel kellett volna. JB Straubel, a Tesla vezető mérnökének előadása azonban bizonyító erejű. Ebben az előadásban (https://www.youtube.com/watch?v=4hNdbGjZfFU) 17 perc 23 másodpercnél mesél el egy durva történetet abból az időből, amikor a Daimlerrel együtt dolgoztak egy azóta elvetélt közös projekten. Tisztára NASA-effekt. Itt azonban nem policy, hanem agyi korlátok miatt nincs fejlődés.

Röviden összefoglalva: a Daimler mérnökei el sem tudják képzelni, hogy egy autót vezérlő szoftver hibátlan lehet, noha ennek tudománya, és bizonyítékai vannak. Bevallom, amúgy nekem is nehéz elhinnem, de a bizonyítékok hatására nagy nehezen meghajlok. Nem úgy a Daimler!

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy motor mondjuk a kormánykereket forgatja önvezető módban, akkor a Daimler a szoftveres megoldást kiegészíti két vastömbbel, ami túlvezérlés esetén megállítja a kormány forgását, nehogy “még nagyobb baj” következzen be. Ahelyett, hogy a szoftvert írnák meg hibátlanra. 

Túlvezérlééééés? Jézusom, sosem fogok önvezető merdzsóba ülni!

És már más sem nagyon.

A buktapont ugyanis ott van, hogy 2018 második negyedévében az USA-ban több Tesla Model3-at adtak el a szedán kategóriában, mint az összes többi gyártó összes modelljéből összesen. A benzineseket is beleértve! Megsimétlem: a benzineseket is beleértve!

Megismétlem: ÖSSZESEN!

 Forrás: Tesla 2018. évi első féléves részvényesi beszámoló.http://ir.tesla.com/static-files/7235e525-db16-470c-8dce-9ecac0ad7712

A piros vonal a Model3, a szürke az everyone else eladási mutatója. Nem tévedés. Everyone else. Átlépte a Model 3 eladása az everyone else-t. És mindezt úgy, hogy súlyos gyártási problémák miatt a Tesla nem tud szállítani olyan ütemben, mint ahogy vennék a járgányt.

Mit mondana erre Bob? Azt, hogy "pivotal moment".

Persze ezek csak százalékok, mindenki ott csal, ahol csak akar. De sajnos (?) az eladási darabszámok is ugyanezt mutatják. Nézzük meg például egy (nyomógombos!) villanyautó eladási adatait, ami ugye "direkt konkurrencia". Nissan Leaf USA, 2018:

Május: 1576 db, június: 1367 db, Július: 1149 db. Nokia-trend. A többi autó eladása még csúnyább. Idézet a CleanTechnika cikkéből (az egész cikket érdemes végigolvasni, és játszani az interaktív idődiagramokkal, viccesek!):

"Aside from seeing the Model 3 bar pop up in that fun way, an interesting thing to watch is how the sales of the next three automakers drop down going from January to July. The BMW quartet drops from a total of 12,201 to 9,502; Audi’s A3 through A6 team drops from 9,149 to 7,982; and the Mercedes mass-market monsters collapse from 11,271 to 7,517. (Shhh, don’t tell their shareholders.)"

Gyakorlatilag a többi autógyártó már raktárra termel, de még nem tudja, valamint viszi őket a száz év tapasztalata - fejjel a falnak.

Világos, hogy iPhone-momentumhoz érkeztünk az autóiparban. Szó szerint:

Emberek kígyózó sorokban állnak egy Tesla szalon előtt, hogy megnézzék az új Model 3-at. Mikor kígyózott a sor mondjuk egy BMW-szalon előtt? i3? 

Egyesek azt rebesgetik, a Tesla csődbe fog menni. Dehogy, az nettó hülyeség. Annyi szabad tőke van a pénzpiacokon, hogy ugorgyunk. Fontosabb dolgunk van.

Amúgy mit csinálnak ezek it a képen? Mondom: a múltkor láttak a piros lámpánál úgy kilőni egy közönséges családi autót, hogy azt sem tudták, hol a sebváltó. A Lila akác közben a sarkon túl a Tomnak már ilyen autója van. Nagyon menő. Jöttek megnézni.

Amúgy két hét Tesla-vezetés után olyan érzés visszaülni egy benzines kocsiba, mintha valaki a közlekedési múzemból hozott volna ki egy csotrogányt. Zörög, remeg, de legalább nem gyorsul, és az elavult térképű navigátorban 8 lépésben kell megadni az úticélt. (Igen, nyolc. Navigáció, új úticél, város, utca, házszám, preview, autópályahasználat, befejez.)

A vezetési élmény pedig ehhez hasonló: "... .... .... ...nnnnnna! Emmeg ménem megy?"

És ezt az amcsik már tudják.

Ergo az eladások tekintetében nyilvánvalóan ugyanez fog történni az összes autókategóriában (SUV, kisbusz, akármi) ha ott a Tesla megjelenik a termékével. Lásd ugye a kamionjukat. Az összes többi autógyártó mind-mind Nokia, akik azzal pökhendiznek, hogy mekkora készpénzállományuk, meg százéves tapasztalatuk van, és egyszerűen nem lépnek, és már hiába is lépnének, hogy a kedves vevőiket egy jobb termékkel megtartsák. Késő.

Fucking old benzinmotor, fucking old hibrid, fucking old design, fucking old minden… 

BMW i3?

Volt szerencsém BWM i3-at is vezetni. A tulaj büszkén mondta, hogy ez aztán megy, mint a golyó. Hát nem. És miért nem? Báj dizájn. A teljesítmény azért nem szedhető ki belőle, mert monoblokkos benne az akkumulátorcsomag. Bizony, monoblokkos, mint az Alföldi fajansz. Olvass utána. A BMW nem teheti meg, hogy lényegesen jobb villanyautót készítsenek, mint a belsőégésű csúcsmodelljeik, hogy ez a kis vacak ne veszélyeztesse a nagyok eladását. 

Gazdasági kényszer ez, önmagát nem disruptálja a régi piaci szereplő, ő maga nem vágja le a még mindig arany tojást tojó öreg tyúkot. Nokia-effektus. Pedig a túlélésének egyetlen esélye az lett volna, ha ő maga vágta volna le azt a vén, aszott szárnyast az elmúlt években. De nem tette. Az i3 nem egy BMW-killer, pontosan azért, mert a BMW gyártja.

Van egy Dél-Afrikai barátom is, neki ez a véleménye az i3-ról:

Konkrétan kineveti, és azt mondja, ezeket nem tartja kompetísönnek. Az a piros vonal feljebb a diagramon pontosan ezt bizonyítja. Billentyűs telefon mind. De tényleg szó szerint. Íme egy nagy kalap Nokia:

Versus:

Jöhet akkor az apokapilszis? Jöjjön: 

Apokalipszis itt és most

Drága a Tesla? Drága. Drága az iPhone? Drága. Mindenki azt veszi a régi szar helyett itthon és külföldön? Igen. Tévedés azt hinni, hogy nem fog minden vevő mindenhol a világon minden követ megmozgatni, hogy ne a régi csotrogányok közül kelljen vásárolnia. Ott a diagram fentebb, nézegesd. Az a piros vonal nem áll meg. Lesz az még 60, 70, 80, 90 százalék is az everyone else ellen.

Az is szép mutató, hogy aki Tesla Model3-ra vált, milyen autót ad le. Íme a lista első öt eleme:

  • Toyota Prius
  • BMW 3-sorozat
  • Honda Accord
  • Honda Civic
  • Nissan Leaf

Látod? Amerika Népe az árokba löki a Suzukit. Leadják a villanyautót, leadják a hibridet, leadnak bármit, ami nyomógombos. Leadják az olcsót, és leadják a dárgábbat, és vesznek egyet ötször (!) annyiért.

Gyerekek, a teljes autóipar, a teljes beszállítói kör be fog dőlni, jobban mondva már bedőlt, csak még nem vették észre a bamba résztvevők. Mert egy iPhone ellen a Nokiákok nem tudnak versenybeszállni. Évek múlva egy új szereplő, egy Android talán igen, de az még nem bukkant fel. Addig ezek mind el fognak pusztulni. Kivétel nélkül. Audi, Merdzsó, WV, Renault, Citroen, Fiat stb. mind-mind-mind be fog dőlni a maga nyomógombos telefonjával. A BMW i3 is. Mert nem iPhone. Mert nem Tesla. 

Mennyi idő alatt fog ez lezaljani? Nézzük meg a Nokia esetét.

A Nokiának öt év kellett, hogy elérje a nullát. De a világ gyorsul. A váltás után 2-3 éven belül nem lehet majd eladni benzines autót. Akarom mondani: csotrogányt.

Magyarország is egy autóipari “nagyhatalom”, mégha csak a munkaalapú társadalom révén is, tehát haszon ide nem kerül, de azért rengeteg munkaerőt köt le az autóipar és a beszállítók köre. No, ez a sok jóember mind az utcára fog kerülni.

A beszállítók miért fognak bedőlni? Mert a villanyautóba kuplung sem kell, dugattyú sem, kardántengely sem, műszerfal sem - és fékbetétet sem cserélünk úgy 200 ezer km-ig. Báj-báj székesfehérvári kuplunggyár! Ja, és motorolaj sem kell. Csak az ablaktörlőgumi-business marad érintetlen a változás során. Bocsánat, a gumiabroncsok jobban fognak kopni, mert gyorsul a gép.

Ja, és nem fog kelleni benzin. Senkinek. Látod, ahogy a jelenlegi gazdasági rendszer összedől? Elpunnyad a MOL, de nyilván a Texaco is. Megszűnik sok tízezer munkahely, és az olajadó-bevétel.

Most kellene Magyarországnak saját lábra állnia a németek lába helyett. De nem fog. 

Miért nem fog? Már megint az a rohadék IMF!

Az apokalipszis menete

Vizsgáljuk meg, ez mikorra várható. 2070 előtt, vagy után?

Ebben az alábbi eszmefuttatás lesz a segítségünkre:

Az megvan-e, hogy a lítium-ion akkumulátorok ára irgalmatlan ütemben zuhan? 2015-ben például 35%-ot zuhant, és jelenleg kevesebb, mint az ötöde a 2010-es árnak. És egyre csak esik. Szeretek mindenféle himi-humi forrásból idézni, hogy utána könnyebb legyen széjjeltépni a cikket a kommentekben, így most is egy hiteltelen, vérgagyi, ismeretlen senkitől idézek, legyen ez - a Bloomberg:

2020-ban olcsóbb lesz előállítani egy villanyautót, mint egy benzinest. Akkor minden benzinesnek vége. Az mindössze másfél év. Ki a bánat venne egy mérgező, büdös, erőtlen és drága szörnyet? Erre mit épít a BMW Debrecenben…? Egy nyomógombos telefonüzemet 2 milliárd euró értékben. Ostobák. Ott áll feljebb feketén-fehéren, az eladási adatokban, hogy MÁR meghaltak. Ezt a 2 milliárd eurót arra kellene költeniük, hogy teljes resetet nyomjanak a termékportfólión. Úgy megmenekülhetnének.

Ja, amúgy nincs lítium-hiány. Kamu a hírkeltés. Olyannyira nincs hiány, hogy több helyen a földön hever, mert vagy már korábban kibányászták valami más érc melléktermékeként (és félredózerolták, mert nem kellett), vagy eleve a felszínen van. Most összeszedik kislapáttal-söprűvel. Bányászni majd akkor kell, ha a felszíni elfogy.

Braulio Lopez of Galaxy Resources lithium mining division carts halite concentrate at the Salar del Hombre Muerto, or Dead Man's Salt Flat, an important source of lithium at around 4,000 meters (13,123 feet) above sea level on the border of the northern Argentine

Magyarul: Pedro lítiumsót talicskázik a hegyen.

Más: ja, hogy nincs töltőinfrastruktúra? De van. Otthon. Másrészt meg ilyet már láttunk. Az első ólommentes autók megjelenésekor kis hazánkban nulla darab ólommentes tankolóhely volt, tehát az ólommentens autók sosem fognak elterjedni. Aztán lett. Aztán mindenütt lett. Majd lesz villany is.

Amúgy meg tényleg van villantörtőhely, mégpedig 50 méterenként. Jelenleg még úgy hívják, hogy villanyoszlop. Gondold tovább.

Összegzés

Az a sok vacak kacat, amit a Magyar Puma gyárt (benzinbefecskendező, kuplung, kilométerórák, Audi TT), pár éven belül nem fog kelleni senkinek. Ez nem teória, ez 130%-os bizonyosság. Tehát mit tesz az okos magyar? Folytatja, ahogy eddig csinálta. Kitartás elvtársak, kitartás!

Én mondjuk a magam nevében inkább gyorsan elugrom a Sparba, és felvásárolom a teljes kétszersültkészletet, felviszem a padlásra. Az se kisebb hülyeség :-)

Azt javaslom, szúrj ki a rohadék IMF-fel, és oszd meg ezt a cikket. Abból még sosem lett baj, hogy sokan megtudták, amit valóban jó lenne tudniuk.

És a plüssmaci?

Hopp, az lemaradt.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotimarcell.blog.hu/api/trackback/id/tr3014204817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása